De dansers van Balletschool Anita Bekers mogen na vijf jaar eindelijk weer het podium op. In het Ledeltheater in Oostburg zullen 125 dansers te zien zijn tijdens de voorstelling ‘Let’s BoogieWoogie’. ,,In alle moeilijke tijden heeft kunst voor verbinding gezorgd, dat is onze boodschap.”
De balletschool organiseert één maal per twee jaar een grote dansproductie in het theater met al haar dansers ,,Drie jaar geleden moesten we onze wintershow annuleren”, vertelt Anita Bekers. ,,We hebben verschillende leeftijdsklassen, waaronder een grote groep gevorderde dansers tussen de 20 en 30 jaar. Zij zijn bijna allemaal bij mij begonnen toen ze nog maar 4 jaar waren. Om de twee jaar een voorstelling, het was levenslang de normaalste zaak van de wereld. ‘We willen zo graag weer het podium op’, heb ik de afgelopen jaren vaak gehoord. Zij kunnen niet wachten totdat het 8 juli is. Voor de jongste dansers, de groep die na 2018 is begonnen, zal het de allereerste keer worden op een podium. Ontzettend spannend, want zij weten nog niet wat ze te wachten staat.”
Anita Bekers, oprichter van de balletschool, komt oorspronkelijk uit het Brabantse Boxtel. Ze ging naar de dansacademie van Maria More in Amsterdam en studeerde af als uitvoerend dansers aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Voor haar stage ging ze naar New York. ,,Ik was nog maar 20 jaar en mocht al dansen met de top van de wereld. Ik greep de kans om de docentenopleiding te volgen en de speciale jazztechniek eigen te maken van niemand minder dan internationaal dans-icoon Lynn Simonson.”
Frans Bauer
Als professioneel danser werkte Bekers mee aan producties in theaters en aan TV shows. ,,Optredens in Ahoy of het Luxor theater met artiesten als Lee Towers en Frans Bauer, maar ik danste ook in sprookjesshows van de Efteling en veel dinershows. De meest speciale herinnering heb ik aan optredens met Frans Bauer. Je zou denken: dat is toch niet de meest kunstzinnige artiest? Maar voor zijn shows werd een groep professionele balletdansers geselecteerd en ik heb uiteindelijk tientallen keren meegedanst.”
Toen ze terugkwam uit New York kreeg ze een baan aangeboden als dansdocente in Zeeland. Bekers begon met lesgeven in Vlissingen en Middelburg en later in Oostburg en Hulst. ,,Sindsdien ben ik niet meer vertrokken uit Zeeland. In Oostburg ben ik een eigen balletschool gestart met als doel: iedereen kan en mag leren dansen. Ongeacht financiële situatie, lichamelijke beperkingen of wat dan ook.”
125 dansers
Er staan tijdens de aankomende voorstelling ongeveer 125 dansers en danseressen op het podium. ,,Dat is relatief weinig, want voorafgaand aan de coronaperiode hadden we 180 dansers”, erkent Bekers. Tijdens de optredens in het Ledeltheater wordt het publiek meegenomen door verschillende periodes. ,,De eerste periode is rondom het jaar 1900, het ontstaan van jazzmuziek. Ook gaan we terug naar 1944, de tijd dat Piet Mondriaan Victory Boogiewoogie schilderde, zijn laatste werk, een onvoltooid schilderij. En meer recent, we kijken terug naar 2020, de periode dat balletscholen op slot gingen. In alle moeilijke tijden heeft kunst voor verbinding gezorgd, dat is onze boodschap.”
Afwisselend
De dansen zijn afwisselend, net als de muziekkeuze. Van hippe jazzdans naar moderne dans en klassiek ballet. ,,Het publiek zal zich niet vervelen. Het ene moment hoor je klassieke werken van Vivaldi, Mozart en Chopin, even later moderne muziek van Kensington of Maneskin. En natuurlijk komt veel jazz voorbij, bijvoorbeeld Double O Boogie van Jools Holland.”
De jongste danser op het podium is amper 4 jaar, de oudste is 70-plus. Een bijzonder moment tijdens de show is de speciale ‘moeder-dochterdans’. ,,Alle moeders die bij de balletschool dansen en ook een dansende dochter hebben, krijgen samen een aparte choreografie. Dat is ooit spontaan begonnen en sindsdien is het onze traditie. Dit jaar zijn er zes moeder-dochtercombinaties die samen zullen dansen. Zowel voor het publiek als voor de dansers een adembenemend gedeelte tijdens de show.”